Tuesday, November 4, 2008

Tarikan matahari terbenam


Matahari terbenam di Matsue hingga kini bagaimanapun hanya menarik sedikit perhatian daripada penduduknya berbanding pelancong asing.


KEINDAHAN menyaksikan pandangan matahari terbenam sukar untuk digambarkan dengan kata-kata.


SEBUAH bandar kecil tanpa sebarang industri terkenal di Jepun percaya mereka telah menemui sumber untuk meningkatkan masa depan dalam keadaan ekonomi yang sukar iaitu matahari terbenam.

Matsue, bandar yang dihuni oleh kira-kira 193,000 penduduk yang terletak di pulau Honshu, selatan Jepun yakin suasana matahari terbenam pada waktu petang mampu menarik kehadiran pelancong untuk menyaksikannya.

Pemandangan matahari terbenam bukanlah sesuatu yang baru di Matsue yang terletak di tebing tasik Shinji.

Lafcadio Hearn, penulis kelahiran Greek yang kemudian menggunakan nama Jepun, Yakumo Koizumi pernah mengatakan, dia begitu menggemari pemandangan matahari terbenam ketika menetap di bandar kecil itu pada lewat abad ke-19.

Daripada pujian tersebut, matahari terbenam di Matsue sehingga kini bagaimanapun hanya menarik sedikit perhatian penduduknya berbanding pelancong asing.

"Satu-satunya industri yang pantas berkembang di bandar ini ialah pelancongan. Idea ini muncul daripada keghairahan untuk memaksimumkan penggunaan matahari terbenam," kata Hajime Fujii, seorang pegawai majlis perbandaran.

Projek yang dimulakan pada bulan Ogos 2007, kini telah pun menunjukkan hasilnya. Pada tahun lalu, jumlah pelancong asing ke bandar tersebut meningkat sehingga 41.5 peratus kepada 34,898, lebih-lebih lagi apabila laman web rasmi mengenainya dilancarkan.

Di dalam laman sesawang tersebut, bandar Matsue mengeluarkan ramalan untuk minggu berikutnya. Kadar rating berdasarkan daripada kepastian hinggalah kemustahilan melihat matahari terbenam.

Data itu diperoleh daripada Agensi Meteorologikal Jepun. Tetapi penilaian dilakukan oleh pegawai perbandaran yang menegaskan, bahawa kadangkala matahari terbenam lebih cantik apabila hujan atau mendung berbanding pada penghujung hari yang cerah.


MATSUE terletak di lokasi strategik berhampiran bandar di tebing tasik Shinji.


Ramalan tersebut biasanya akan dilayari oleh hampir 7,000 individu setiap bulan. Selain itu, pihak berkuasa di bandar Matsue turut membina taman tasik istimewa untuk menyaksikan pemandangan matahari terbenam yang mendamaikan.

Pada satu petang dengan rating matahari terbenam cukup baik, berpuluh-puluh orang berkumpul di taman untuk melihat sendiri keindahan pemandangan kurniaan Tuhan.

"Sebelum ini, saya langsung tidak tahu bahawa Matsue merupakan satu tempat yang menarik," kata Masumi Koyanagi, seorang jururawat berusia 25 tahun dari pusat bandar Nagoya.

Dia berada di Matsue kerana menyertai lawatan profesional bersama rakannya apabila mereka membuat keputusan untuk melihat matahari terbenam. Kemudian, di atas keindahan yang sukar digambarkan dengan kata-kata, Masumi berkata, satu hari nanti dia pasti akan kembali ke Matsue.

"Ia begitu selesa dan menenangkan. Wilayah ini mempunyai kuasa memulih," kata rakan Masumi, Yumi Isogai, 24.

Matsue seperti kebanyakan bandar-bandar kecil lain di Jepun, telah cuba mempromosikan pelancongan sebagai cara untuk menambah kekurangan industri. Bandar-bandar lain telah melakukan segalanya termasuk membina kompleks seni yang moden hinggalah kepada mempromosikan makanan laut tempatan.

Boleh dikatakan Matsue amat bertuah kerana mampu mempertahankan pemandangan indah sedemikian rupa. Pada tahun 2004, bantahan mereka ke atas sebuah pembinaan janakuasa angin di kawasan kejiranan bandar berhampiran pergunungan tepi tasik itu berjaya mengelakkan kawasan tersebut daripada dicemari arus moden.

Mereka turut menentang pembinaan kondominium 14 tingkat di tepi tasik Shinji semata-mata mahu memastikan pemandangan matahari terbenam tidak ternoda.

Bandar itu kini dalam persediaan untuk mengadakan perhimpunan matahari terbenam komuniti Jepun pada November ini bagi menerangkan bagaimana mereka menggunakan sumber yang ada.

"Kami sedang merancang acara selama seminggu termasuk konsert dan simposium untuk membincangkan bagaimana kita boleh menggunakan sumber matahari terbenam," kata Fujii. - AFP

No comments: